IAA Mobility: CA Auto Bank en Drivalia zetten koers naar Europa

NEWS
  • CA Auto Bank en haar mobiliteitsbedrijf, Drivalia, onthullen hun groeiplannen op de Munich Motor Show. Drivalia zal tegen het einde van 2023 haar activiteiten in de Duitse markt starten, terwijl de bank ernaar streeft om tegen 2024 in Duitsland alleen al €2 miljard aan retailvolumes te behalen.
  • In de eerste drie maanden van activiteit als onafhankelijke speler, sinds het FCA Bank in april 2023 heeft vervangen, heeft CA Auto Bank al €3,7 miljard aan retailvolumes behaald op Europees niveau, terwijl de totale uitstaande portefeuille €24,7 miljard bedraagt, wat een stijging van 20% weerspiegelt ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de bank als captive opereerde.
  • Tegen 2024, nadat het gelanceerd is in Oostenrijk, Zweden en Zwitserland, zal Drivalia 18 Europese landen bedienen, dezelfde footprint als CA Auto Bank, waarbij beide entiteiten samenwerken om een pan-Europese financiële en mobiliteitsaanbieding te ontwikkelen.
  • Nieuwe partnerschappen met prestigieuze OEM’s zullen worden aangekondigd tijdens de IAA Mobility in München.

CA Auto Bank versnelt haar uitbreiding in heel Europa: tegen het einde van dit jaar zal Drivalia – het mobiliteitsbedrijf – in Duitsland en Polen worden gelanceerd, waardoor het aantal landen waar het actief is op 15 komt. De officiële aankondiging is gedaan tijdens de IAA Mobility in München, een van de grootste autobeurzen ter wereld, waar de groep vandaag haar groeiplannen heeft onthuld.

De keuze van de locatie is zeker niet toevallig: Duitsland, een land waar de registraties van elektrische voertuigen naar recordhoogten stijgen (in de eerste helft van 2023 steeg het aantal BEV’s met 31,7% op jaarbasis), is een strategische markt voor de groei van Drivalia, dat zichzelf beschouwt als een trendsetter voor groene mobiliteit en verhuur.

Het bedrijf streeft ernaar om binnen de komende drie jaar hier minstens 15.000 voertuigen in de vloot op te bouwen, te beginnen met middellange en lange termijn verhuur en geleidelijk haar diensten uit te breiden om alle “Planet Mobility” oplossingen van Drivalia te omvatten, zoals elektrisch autodelen en innovatieve auto-abonnementen.

De expansie van Drivalia zal in 2024 doorgaan, met inbegrip van Oostenrijk, Zweden en Zwitserland, waardoor het totaal aantal landen op 18 komt. De Europese aanwezigheid van het bedrijf zal dan overeenkomen met die van CA Auto Bank, de mobiliteitsbank voor een betere planeet, een dochteronderneming van Crédit Agricole Consumer Finance. CA Auto Bank en Drivalia zullen samenwerken om een pan-Europees financierings- en mobiliteitsaanbod te ontwikkelen, met als doel toonaangevende spelers te worden op het gebied van voertuigfinanciering, leasing en mobiliteit.

Na haar transformatie tot een onafhankelijke speler in april 2023 (van haar vorige bestaan als captive van Fiat Chrysler Automobiles), heeft CA Auto Bank al het vertrouwen gewonnen van verschillende nieuwe partners, waaronder 45 automerken en ongeveer 10.000 autodealers, met al in het eerste kwartaal van activiteit €3,7 miljard aan nieuwe retailvolumes op Europees niveau en een totale uitstaande portefeuille van €24,7 miljard, wat een stijging van 20% betekent ten opzichte van het voorgaande jaar, toen het als captive opereerde.

Internationaal heeft CA Auto Bank het voornemen om tegen 2030 80% van haar nieuwe voertuigportefeuille te laten bestaan uit groene (d.w.z. elektrische en hybride) modellen. Niet minder ambitieus zijn de ontwikkelingsplannen van de bank voor de Duitse markt, waar het doel is om tegen 2024 €2 miljard aan retailproductie te behalen, een stijging van 30%. De groei van CA Auto Bank zal gebaseerd zijn op de ontwikkeling van het dealernetwerk en op nieuwe partnerschappen met prestigieuze internationale merken. De eerste daarvan, nu op handen zijnde, is met Lucid, een Amerikaanse fabrikant van luxe elektrische auto’s.

“Met CA Auto Bank heeft de Crédit Agricole Groep nu een innovatieve tool om alle spelers in de mobiliteitsmarkt (auto’s, motorfietsen, vrijetijdsvoertuigen, vaartuigen, enz.) op Europees niveau te bedienen, inclusief white label, met een compleet en operationeel aanbod. Het is een essentieel fundament om onze ambitie te verwezenlijken om een leider te worden in groene mobiliteit in Europa”, aldus Stéphane Priami, voorzitter van CA Auto Bank, CEO van Crédit Agricole Consumer Finance en adjunct-directeur van Crédit Agricole S.A. verantwoordelijk voor de divisie gespecialiseerde financiële diensten.

“We zijn een nieuwe speler, gericht op de toekomst, maar met een grote geschiedenis en aanzienlijke knowhow achter ons: dit zijn de fundamenten waarop we onze uitbreiding in heel Europa willen bouwen”, zei Giacomo Carelli, CEO van CA Auto Bank en voorzitter van Drivalia. “CA Auto Bank groeit snel na haar transformatie tot een onafhankelijke speler en Drivalia heeft al 165.000 geleasede en gehuurde voertuigen in 13 landen, waar binnenkort Duitsland en Polen aan zullen worden toegevoegd, waarmee we steeds dichter bij ons doel komen om pan-Europese leiders te worden in de mobiliteit van de toekomst”.

“In een markt als Duitsland, waar er aanzienlijke gevoeligheid is rond groene mobiliteit, heeft de bank vruchtbare grond gevonden om haar oplossingen te ontwikkelen, die we binnenkort kunnen implementeren met het mobiliteitsaanbod van Drivalia”, aldus Karsten Borkowsky, Country Manager van CA Auto Bank Deutschland. “In Duitsland zullen CA Auto Bank en Drivalia de drijvende kracht zijn achter de popularisering van zero- en laagemissievoertuigen, om bij te dragen aan de voortdurende energietransitie in mobiliteit”.

Delen op

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
  • E-mail