Crédit Agricole Auto Bank is geboren

NEWS

Een nieuwe pan-Europese leider in autofinanciering & -leasing en mobiliteit

  • Het doel van de nieuwe bank, die voortkomt uit FCA Bank, is om een onafhankelijke en multibrand pan-Europese leider te worden in de financiering en leasing van voertuigen en de bredere mobiliteitssector.
  • Met Crédit Agricole Consumer Finance als enige aandeelhouder , wil de bank een leidende rol spelen in de energietransitie, met als doel om tegen 2026 uitstaande financieringen van ten minste 10 miljard euro te bereiken, met een portfolio van nieuwe voertuigen dat voor 80% uit ‘groene’ exemplaren bestaat.
  • CA Auto Bank staat open voor nieuwe partnerschappen en zal actief zijn in alle mobiliteitssectoren: auto’s, tweewielers, vrijetijdsvoertuigen, schepen, landbouwvoertuigen, lichte & zware bedrijfsvoertuigen, …

De Europese mobiliteitssector begint een nieuw hoofdstuk met de oprichting van CA Auto Bank, een internationale bankgroep met activiteiten in 17 Europese landen en Marokko, en opvolger van FCA Bank. De nieuwe bank, die in handen is van Crédit Agricole Consumer Finance (zelf onderdeel van Crédit Agricole S.A.), is het geesteskind van de Franse bankgroep en Stellantis. In 2021 werd de verandering aangekondigd in het kader van de reorganisatie van de financiële partnerschappen van beide ondernemingen.

CA Auto Bank heeft als doel om een toonaangevende onafhankelijke multibrand-speler te worden op het gebied van de financiering en leasing van voertuigen en in de mobiliteitssector. De bank, met Europese zetel in Turijn en de nederlandse vestiging in Amsterdam (onder de naam CA Auto Finance bv), heeft een sterke internationale spreiding. Het streeft naar een uitstaande financiering van minstens 10 miljard euro tegen 2026, waarbij 80% van de portefeuille uit ‘groene’ voertuigen (= volledig elektrisch of hybride) bestaat. De oprichting van de nieuwe bank is een van de pijlers in de strategie van CA Consumer Finance: de Groep wil een Europese leider zijn op het gebied van groene mobiliteit, via een volledig gamma van oplossingen die door haar dochterondernemingen worden aangeboden om aan alle behoeften van klanten te beantwoorden.

CA Auto Bank, dat zich positioneert als de nieuwe “mobiliteitsbank voor een betere planeet”, zal het voortouw te nemen in de energietransitie van de sector en om nul- en lage-emissievoertuigen steeds bereikbaarder en betaalbaarder te maken voor iedereen.

In zijn nieuwe hoedanigheid heeft de bank een uitgebreid aanbod aan financiële, verzekerings- en huuropties via partnerships met meer dan 30 prestigieuze mobiliteitsmerken – van iconische fabrikanten zoals Ferrari, Tesla, Mazda, Aston Martin, McLaren, Lotus en Morgan tot nieuwe toetreders op de europese markt, zoals VinFast, DR Automobiles, Aiways, XEV, ElectricBrands en Invicta Electric. Deze worden aangevuld met verschillende multibrand-distributeurs en dealers, en ook Stellantis-retailers die CA Auto Bank zal blijven ondersteunen, zij het niet langer als ‘captive’ maatschappij.

De Bank is ook actief in de wereld van tweewielers (samen met Harley-Davidson, Royal Enfield, Fantic Motor, Vmoto Soco en CAKE), de Campers en Caravans (Erwin Hymer Group, Groupe Pilote, Groupe Rapido, Knaus Tabbert, Concorde en Carthago) en de lichte en zware bedrijfsvoertuigen (Ford Trucks en BMC Trucks). Het kondigt binnenkort nog meer partnerschappen aan. CA Auto Bank zal niet alleen banden met huidige partners versterken, maar ook nieuwe samenwerkingen opzetten, met de steun van Crédit Agricole. De bank zal geleidelijk haar scope uitbreiden naar alle mobiliteitssectoren, waaronder de zeevaart en landbouw.

CA Auto Bank zal ook verder inzetten op haar lang geleden opgestarte elektrische transformatieproces – het beschikt bijvoorbeeld over een ESG-strategie (Environmental, Social & Governance) gebaseerd op haar “elke dag mobiliteitsoplossingen voor een betere planeet creëren”-filosofie. Met dat doel biedt de Bank een breed scala aan flexibele financiële  producten aan, ontworpen om steeds meer mensen te overtuigen om op ‘new motorization’-voertuigen over te schakelen.

Tegelijk zet het via Drivalia de ontwikkeling door van duurzame mobiliteitsoplossingen. Drivalia is het mobiliteitsbedrijf van de CA Auto Bank-groep en biedt een kompleet scala aan leasing-, verhuur- en mobiliteitsplannen: van elektrisch autodelen tot auto-abonnementen en -verhuur voor alle duur, inclusief operationele leasing. Het bedrijf blijft investeren in zijn elektrische infrastructuur (die tegen 2026 zal bestaan uit 3.500 oplaadstations in heel Europa) en in zijn vloot (groeiend naar 200.000 voertuigen binnen drie jaar, waarvan 55 procent elektrische of ‘plug-in hybride’-modellen).

Verder heeft CA Auto Bank in de komende maanden een overname gepland – onder voorbehoud van goedkeuring door de bevoegde autoriteiten – van de activiteiten van ALD in Ierland en Noorwegen en van LeasePlan in de Tsjechische Republiek en Finland. Daarmee zullen de bank en Drivalia hun Europese spreiding verder uitbreiden, met in totaal 70.000 voertuigen.

Nieuwe technologieën en digitalisering zijn key voor de business van CA Auto Bank. De volledig digitale bank heeft een geïntegreerd netwerk van state-of-the-art platformen ontwikkeld vanuit een omnichannel-perspectief en gebruikt dat in alle Europese landen waar de groep actief is. CA Auto Bank zal profiteren van de constante evolutie van zowel financiële en verzekeringsinstrumenten als van nieuwe betalingssystemen – zoals CA Auto Pay, een platform dat buy-now-pay-later plannen beheert zoals instant credit en split payment.

Stéphane Priami, voorzitter van CA Auto Bank en CEO van CA Consumer Finance: “We zijn trots op de oprichting van CA Auto Bank en de integratie van 100% van haar activiteiten, evenals die van Drivalia, binnen de Crédit Agricole Consumer Finance Group. Deze unieke kans draagt in grote mate bij aan onze ambitie om leider te zijn in groene mobiliteit in Europa. De mobiliteitssector maakt ingrijpende veranderingen door op het gebied van energietransitie en gebruik. In deze context zijn de vaardigheden, ervaring en professionaliteit van de teams van CA Auto Bank en Drivalia een belangrijke troef, in combinatie met de ondernemerscultuur en de kracht van Crédit Agricole.”

“Deze nieuwe start bevestigt de natuurlijke evolutie van het project dat we tot nu toe hebben nagestreefd”, aldus Giacomo Carelli, CEO van CA Auto Bank. “De geschiedenis van CA Auto Bank begon bijna een eeuw geleden, met de oprichting van SAVA. Dat was een van de eerste financiële bedrijven in Europa, opgericht in 1925 in Turijn om mensen te helpen een auto te kopen. Zo’n 100 jaar later is onze missie in alle hoedanigheden van het bedrijf – eerst als Fiat Auto Financial Services, vervolgens FGA Capital, en sinds 2015 als een bank onder de naam FCA Bank – dezelfde gebleven. Vandaag is die gericht op groene en duurzame mobiliteit, de mobiliteit van de toekomst. Dit is slechts het begin van een groeiverhaal, dat van ons de enige onafhankelijke speler in Europa zal maken die werkt als een echte captive en die gespecialiseerd is in financiële diensten voor mobiliteit in al zijn aspecten”.

CA Auto Bank S.p.A.
CA Auto Bank is een universele bank, volledig eigendom van Crédit Agricole Consumer Finance, die opereert als een onafhankelijke en multibrand-speler in de financiering en leasing van voertuigen en in de mobiliteitssector. CA Auto Bank biedt een compleet assortiment aan krediet-, huur- en verzekeringsoplossingen. De producten voor leningen, leasing, huur en mobiliteitsfinanciering van CA Auto Bank zijn speciaal ontworpen voor verkoopnetwerken, particuliere klanten en bedrijfsvloten. CA Auto Bank is actief in 17 Europese landen (Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Ierland, Italië, Noorwegen, Nederland, Polen, Portugal, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) en in Marokko, rechtstreeks of via filialen, waarin het meer dan 1.900 werknemers tewerkstelt.
Via Drivalia, het verhuur- en mobiliteitsbedrijf van de groep, biedt de bank een volledig assortiment mobiliteitsoplossingen aan, van elektrisch autodelen tot innovatieve auto-abonnementen en verhuur voor alle duur. Drivalia covert mobiliteit in al zijn facetten en biedt innovatieve mobiliteitsplannen die flexibiliteit, digitaal gebruik, on-demand en duurzaamheid combineren. In juni 2019 lanceerde het bedrijf de Mobility Stores, fysieke winkels waar klanten toegang hebben tot alle mobiliteitsdiensten van het bedrijf. Met de opening van de eerste volledig geëlektrificeerde Mobility Store op de luchthaven van Torino Caselle in 2020, gevolgd door vele andere, is Drivalia ook een belangrijke speler geworden op het gebied van duurzame mobiliteit. Dankzij de meer dan 1.600 oplaadpunten die in alle Mobility Stores zijn geïnstalleerd, heeft Drivalia het grootste private geëlektrificeerde netwerk van Italië. In 2023 zal het elektrificatieproject worden voortgezet in de Europese landen waarin Drivalia actief is.

Delen op

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
  • E-mail